Jak složit písničku

Návod na složení písně neexistuje

Začal jsem trochu provokativně, abych zdůraznil, že na tomto poli neexistují žádná striktní pravidla. Moje postřehy, které čerpám jedině ze své vlastní zkušenosti, Ti mohou být spíše jen inspirací. Metody skládání, které budou fungovat Tobě, musíš najít sám.. Každý způsob, který vede ke složení písně, která uspokojí / obohatí Tebe, popřípadě i další lidi, je legitimní. Pochopitelně za předpokladu, že nebudeš porušovat zákony jak morální, tak světské J. V článku budu trochu teoretizovat, škatulkovat, vymezovat, “zasvěceně radit“ a jinak vyčerpávat toto téma. Takže, pokud Ti jde opravdu o skládání písniček, dál nečti a radši čapni kytaru, nebo sedni k pianu a začni intuitivně tvořit!

Vymezení pojmu „píseň“

Pod pojmem píseň / písnička / song rozumím dílo, které má dvě hlavní části. Zpívaný text a hudbu. Jedno bez druhého nemůže existovat. Chybí-li hudba, jedná se v lepším případě o báseň, chybí-li text, jedná se v lepším případě o instrumentální skladbu. Mezi oběma složkami je jisté napětí, které výrazně formuje výsledný dojem ze skladby.

Co se Ti může hodit

K tomu, abys složil písničku se Ti může hodit:

a) Motivace / důvod

Toto platí v podstatě pro jakoukoliv lidskou činnost. Doporučuji si udělat v této otázce jasno, čím větší jasno budeš mít, tím lépe. Pozor, i důvod „prostě mě to baví“ je legitimní.

a) Umět zpívat

Za každých okolností Ti doporučuji navštívit alespoň několik pěveckých lekcí. Pěvecká výbava při skládání písní rozhodně není na obtíž. Naopak! Na to, že svým neumětelským zpěvem zaujmeš tak, jak se to podařilo několika málo nejmenovaným zpěvákům, bych spíše nespoléhal.

c)      Umět hrát na nějaký nástroj

Hudební skladatele všeho druhu vídáme nejčastěji s klavírem. Já osobně skládám hudbu nejčastěji s kytarou. Každopádně doporučuji perfektně ovládat alespoň jeden z těchto základních nástrojů.

d)     Slovní zásoba

Tomuto bodu se věnuji sáhodlouze v tomto článku. Texty lidí s omezenou slovní zásobou poznám okamžitě.

e)      Spolupráce s jinými lidmi

Jak jsem psal již několikrát, když se sejdou dva a více lidí a vše do sebe zapadne jak má, mohou se dít zázraky. Každopádně častěji vídám situaci, kdy se hudebníci spojují z důvodu, že nemají dostatek odvahy a schopností tvořit hudbu sami. Taková uskupení jsou většinou vysoce neproduktivní, často nemají dlouhého trvání. Takových hudebních útvarů je naprostá většina. Dobrá sehraná kapela obvykle musí trénovat několikrát týdně, což je v dnešní době, kdy není v českém hudebním průmyslu prakticky žádný kapitál, opravdu pouze drahý koníček, časově i finančně. Zbydou tak jen opravdoví srdcaři a je to tak dobře!

f)       Meditace

Nemáš-li v „tom“ jasno medituj J

Hudba a text v rovnováze

Dle mého názoru se píseň stává opravdu plnohodnotnou v momentě, kdy je text a hudba v rovnováze. Kdy hudba „neubližuje“ textu, anebo naopak. Jinými slovy text by měl mít nosnou myšlenku, měl by mít přesah, zároveň hudba by měla být svébytná, jít ruku v ruce s textem. Do této kategorie bych z českého prostředí zařadil například nejlepší skladby autorské dvojice Hapka Horáček nebo třeba největší hity Daniela Landy.

Když je text důležitější

Typicky Karel Kryl, některé songy Nohavici, obecně písničkáři. Řadím sem velkou část skladeb kapely Chinaski. Z novější tvorby sem dozajista patří Xindl X. S největším respektem k výše zmíněným interpretům se mi někdy zdá, že do této kategorie patří často interpreti s menším pěveckým rozsahem / potenciálem. Tento handicap pak „dohání“ silou textu. 

Když je hudba důležitější

Za důstojného reprezentanta této kategorie považuji například skvělou hudebnici Rachel Claudio. Doporučuji zhlédnout toto video.

Vzhledem k tomu, že naprostá většina český interpretů jsou neprofesionálové, býváme často svědky úkazu, kdy „hudba“ přehluší text nebo textu není z jakéhokoliv jiného důvodu rozumět. Například když je zpěvák nucen zpívat příliš rychle, nebo neumí artikulovat apod. V ten okamžik je posluchač ochuzen o textovou část písně a je nucen poslouchat „instrumentálku“ za doprovodu vyluzovaných vokálů. Často je také na vině zvukař, pokud vůbec nějaký je. Ono je totiž zapeklitě těžké kapelu ukočírovat tak, aby se dokázala v určitých fázích skladby ztišit, aby měla skladba tu správnou dynamiku. Je to otázka propracované aranže a především profesionality jednotlivých hráčů, kteří by měli umět v pravý moment potlačit své ega ve prospěch celku.

Abych byl upřímný, tak opravdu významného českého reprezentanta, který by se do této kategorie zařadil neznám. Dlouho jsem váhal, jakou kapelu z Čech do tohoto žánru zahrnout. Když se u nás nějaká nadějná instrumentálně zaměřená kapela objeví, většinou pro malý zájem publika brzo zanikne, nebo vystupuje jen sporadicky (což je často to samé). Zkrátka Čechy jsou příliš malý trh na to, aby se tu taková kapela „uživila“. Do této kategorie bych zařadil například kapelu Stromboli. Text bývá v písni naprosto druhořadý, většinu času mu ani není rozumět, což je možná i záměr. Ukázku si můžete poslechnout například zde.

Další kategorie

Z výše nastíněného rámce trochu vyčnívají zvláštní kategorie, jako jsou například melodrama nebo recitativ. Melodrama jak zhudebněná báseň, recitativ je zas „pouze“ odříkaná část písně. Většinou se jedná o tzv. parlandování, kdy interpret mluví na určitém tónu tak, aby byl ve stejné harmonii jako hudba. Nejslavnější hudební styl, kde se často setkáváme s těmito formami projevu, je dříve velice oblíbený šanson.

Jak složit Text

Jak napsat text rozebírám v TOMTO samostatném článku.

Jak napsat Hudbu

Ok, to že je vhodné skvěle ovládat alespoň jeden hudební nástroj jsem již psal. To že považuji za vhodné piano či kytaru také. Hledání hudby může být celkem zdlouhavý proces, chytáte ji vlastně z nějaké jiné dimenze. Hudba je podle mě hotová, když již není co přidat nebo co ubrat. Doporučuji se ke skladbě různě vracet, nechat uležet a pak se znova vrátit. Zkrátka hledání optima do naprosté spokojenosti.

Hudební nauka je komplexní disciplína s velkým množstvím nabalené teorie. Já osobně mám základní povědomí o hudební teorii, znám pojmy, základní akordové postupy atd. Skládám však intuitivně a rozhodně nepřemýšlím o tom, jaké mě napadají intervaly, nebo co že je tento souzvuk tónů, který se mi někde skvěle hodí, vlastně za akord.

Co je dřív, hudba nebo text?

Někteří textaři píší text „na hudbu“, někteří hudebníci zhudebňují text. Osobně v drtivé většině případů nejdříve napíšu text a až poté řeším hudbu. Hudba může prvotní skicu textu různě ovlivnit, ale již rozhodně neovlivní jeho smysl a hlavní myšlenky v něm zakódované.

Mě funguje klid

Celkem zažité klišé vypráví o umělci trpícím hlubokými depresemi, které ho inspirují k tvořivé činnosti. Mě osobně funguje spíše klid, zkrátka čím větší pohoda, rozjímání, tím spíše budu mít elán začít skládat.

A jaké máš zkušenosti Ty?

Budu rád když se se mnou podělíš buď prostřednictvím příspěvku v komentářích, nebo jiným komunikačním kanálem!

Na závěr

Takže ses dostal na konec a jestli to opravdu myslíš s tvorbou vážně, tak zavři tenhle zbytečněj článek a už prosím nic negůgluj J.  Běž, čapni tu kytaru, nebo sedni k piánu a začni konečně intuitivně tvořit! 🙂 Přeju Ti hodně úspěchů!

Měj se hezky a hlavně….skládej písničky!

Napsat komentář